האם נתחיל לדבר אופנה בשפה אחרת?! - coca style

4 במרץ 2016

האם נתחיל לדבר אופנה בשפה אחרת?!

בימים אלו מתכנסת האקדמיה ללשון עברית ומקיימת "וועדה למונחי אופנה", מטרת הוועדה היא למצוא חלופות עבריות למילים לועזיות בתחום האופנה אשר ייכללו במילון העתידי.
דבר אחד מאוד ברור לי, יהיה קשה לכולנו לא להשתמש במונחים של סטייל, פאשניסטה, שיק ועוד..

האם לדעתכן  החלופות יצליחו להטמע בחברה הישראלית?! האם עדין יהיה בזה את אותו גלאם ושיק או שזה ישמע בעברית מתאמץ מידי?! ועל כל אלה מה גורם לי להיות מאושרת מכל התעסקות הזאת ?!

יצאתי אני ותיק הסטייל שלי, וכהרגלי בקודש יצאתי לחקור, לחשוב ולהתלבש על השפה העברית, ולחשוב מה יקרה אם ישנו לנו את עולם המושגים?
 
 
ממצאים ותהיות מאת ד"ר לימור אלזמי פרשנית לענייני אופנה-
אז כמו בכל פוסט שלי גם כאן הייתה לי קבוצת מחקר (גם באינסטגרם וגם קבוצות בפייסבוק וגם קהל ההרצאות שלי) שאתגרתי אותם במשימה- הנחתי תמונה שלי וביקשתי שיגיבו רק בשפה העברית התקנית ובלי מילה לועזית ומה אתן חושבים הצליחו במשימה ?!
 

עובדות וממצאים
1. הלכה למעשה האם נשנה את השפה שלנו?! האם לדעתכן יש למילים שישנו "כוח", הרי די ברור שרוב מושגי האופנה שאנו מכירים שגורים בשפה היומיומית שלנו, כולנו "נושמים אותם" ומבינים אותם גם אם ישנו לדעתי השינוי לא יהיה במילים אם כי אולי בתשבצים או מבחני פסיכומטרי, צודקת או לא?!

2. ישנם מילים שנשמעות חזק יותר באנגלית- אני לא אמריקאית ואין לי אנגלית שפת אם אבל לדעתי באנגלית האופנה נשמעת הרבה יותר חזקה, שיקית ובוערת מאשר בעברית.
בעברית זה תמיד יישמע כמתאמץ פלצני, ומתנשא, אז מהיום שכחו מ "איזה שיק, איזה גלאם? אלא שנו ל"הינך מסוגננת וזוהרת", איך נשמע?!מה גם שלדעתי אופנה חייבת לדעתי להיכתב בשפה האנגלית כי אופנה היא שפה בינלאומית.
 
3. האם גם באקדמיה ובמוסדות אופנה ייאלצו לשנות את אוצר המילים שנמצא בפי של כל מרצה אופנה ופאשניסטה כגון- סטייליסטית, לוּק קז'ואל, טוטאל לוק, אקססוריז, "שיק", הוט קוטור, אאוטפיט וכדומה- הזמן יגיד את שלו.

4. האם בעקבות השינוי אאלץ להיפרד מהסטטוס שלי "סטייליסטית" ולהפוך ל"מלבישת אופנה" או מסגננת. איך אתרגל לעובדה שכבר לא יקראו לי ברחוב "סטייליסטית" ?!

5. האם בעקבות זאת אצטרך לשנות ולתקן את כל מונחי אופנה לעברית, זה יהיה משימה "בלתי אפשרית" לבלוג שקיים כבר שש שנים.


מסקנות
חשוב יותר להתרכז  "לדבר נכון" ממה שכבר קיים ורק אחרי זה אולי להוסיף עוד אוצר מילים ל"אוסף האופנה" לדוגמא - מתי בפעם האחרונה שמעתם אנשים אומרים ״חבשנו כובעים״, ״חלצנו נעליים״, ״הסרנו חזיות״, ו"ענדנו שעונים״ - אף פעם! מוזמנים להכנס אליי לפוסט שכתבתי לא מזמן ויזכיר לנו לדבר ולהתלבש בעברית.
 ולהלן דוגמא לאוצר מילים שרובנו משתמשים  ביומיום שלנו - עצוב נכון אבל זה האמת !!
 


ואסיים כמובן עם סקירת ה"טוטאל לוק" שלי - מעניין איזה מילה עברית תשנה את המילה "טוטאל לוק".
 

ווסט תחרה- h&m
מכנסיים זארה
נעליים אלדו 
תיק-גולברי 
חולצה - מנגו 
שרשרת -אקססוריז 
פרווה-אסוס
 
כמו ששמתן לב דעתי מאוד אמביוולנטית בנושא אבל יחד עם זאת הייתי שמחה להשים רגל, תיק, ושיק בוועדה, ולהיות חלק בוועדה הזאת..
במשך שנים אני חוקרת אופנה, ומתייחסת לאופנה כ"דוקטורט" ולא עוד "בגד". זה לא סוד שבחרתי במקצוע שתמיד יש עליו עננה של שטחיות, זה נתפס כעולם רדוד ובכל דרך אני מנסה למתג את עולם האופנה.
מה שעושה אותי שמחה מכל ההתעסקות הזאת הוא כנראה שעצם ההתעסקות של האקדמיה ללשון בעולם האופנה מסבירה לנו שאולי יש שינוי תפיסה וכי האופנה כבר לא עולם תוכן נחות וריקני אלא הרבה מעבר לכך- אקדמיה!!
 ואני אומרת -דיינו !!!

ואם אתן רוצות להגיב ולומר את דעתכן רשמו לי כאן בתגובות-אשמח לשמוע, וגם תגובות בלועזית !!

באהבה רבה
לימור אלזמי - יזמית אופנה
סטייל יעוץ ותדמית
052-8209320

אין תגובות:

האני מאמין שלי

“סטייל זה לא רק לדעת להתלבש, סטייל זה לגרום לסובבים לחייך”- לימור אלזמי